Welcome Message

HIJAU BULAT (mendepani kesejahteraan rakyat)

..Kehebatan Manusia Bergantung Sejauhmana Kita Hebat Dengan Allah...
twitter

Follow on Tweets

Tuesday

AZIZAN BIJAK BERPOLITIK, TETAPI TIDAK DENGAN ISU KUIN DAN 2 EXCO



Seluruh rakyat Kedah berasa bersyukur kerana semenjak dunia ini dijadikan  buat pertama kalinya PAS mewakili Pakatan Rakyat memerintah negeri Kedah pada tahun 2008 selepas menang pada pilihanraya umum ke 12. Umno dan Barisan Nasional tidak menjangkakan mereka akan tumbang, yang paling tak menyangka ialah Dato Zainudin yang ketika itu sebagai Menteri Penerangan.
Pelabagai krisis dan isu timbul untuk meranapkan Kerajaan Kedah namun erjaya dislesaikan dengan kebijaksanaan DS Azizan
Isu ternakan babi pada Julai 2009 yang bermula daripada soalan yang dikemuka semasa sidang Dewan Undangan Negeri Kedah oleh ADUN Bakar Bata melalui garapan ayat yang berunsur provokasi seterusnya diputar-belit serta disensasikan oleh media dengan cara yang tidak bermaruah dan bercirikan etika kewartawanan picisan. ADUN Bakar Bata bertanya samada kerajaan negeri bercadang untuk merancang projek ternakan babi secara komersial sedangkan projek tersebut telah pun diluluskan oleh kerajaan negeri semasa dibawah pentadbiran rejim Umno/BN dahulu lagi iaitu pada 04 Disember 2007.  Lalu di jawab oleh DS Azizan bahawa projek ini hanya akan diteruskan sekiranya tidak mendapat bantahan daripada rakyat.Pendekatan ini diambil sebagai menghormati kehendak rakyat pelbagai kaum dan  keputusan yang telah dibuat oleh kerajaan terdahulu. Isu babi selesai , UMNO gagal memanipulasikan isu.
Isu arahan penutupan pusat-pusat hiburan sepanjang bulan Ramadhan pada Julai 2011. Seperti biasa, media massa yang dimiliki oleh UMNO terus menerus menghentam PAS dan melaga-lagakan di antara pimpinan Pakatan Rakyat dalam isu ini. Namun diselesaikan dengan penuh kebijaksanaan , sekali lagi UMNO gagal memainkan isu.
ISU KUIN 5 DIKENAKAN AUKU
Namun kenapa isu tindakan KUIN mengenakan hukuman gantung kepada 5 orang mahasiswa dengan menggunakan undang undang tatatertib ala AUKU masih berlanjutan hingga kini masuk ke tahun kedua sedangkan DS Azizan merupakan Pengerusi Lembaga Pentadbir KUIN.
Isu yang bermula dengan demonstrasi pelajar tahfiz yang menuntut supaya tidak dikeluarkan daripada bangunan tahfiz yang hendak dijadikan sekolah swasta pada 1 April 2011. Natijahnya 3 orang pelajar yang menyertai dan berucap pada demo tersebut dan 2 lagi hanya mengeluar kenyataan akhbar agar MB turun padang bantu selesaikan masalah dalaman KUIN di gantung antara 1 hingga 2 semester.
DS Azizan menafikan adanya surat pekeliling yang mengeluarkan pelajar tahfiz namun sebaliknya memang ada surat arahan untuk mengosongkan bangunan. DS menafikan terlibat dalam urusan pentadbiran menjatuhkan hukuman kepada KUIN 5 namun saya terbaca satu minit mesyuarat yang membuktikan penglibatan DS Azizan dalam menjatuhkan hukuman (sila layari laman maharajasuntzu.blogspot.com).
Akhirnya setelah hukuman dikenakan dan rayuan dibuat oleh KUIN 5 lalu ditolak mentah-mentah oleh KUIN, 5 pelajar tersebut yang menurut sumber merupakan aktivis PAS terpaksa membawa ke mahkamah untuk mencari jalan penyelesaian dan pembelaan.
DS Azizan kata Kedah akan guna AUKU walaupun beliau mengetahui kenyataan tu bercanggah dengan Buku Jingga lantas  kemuncaknya Prof Dr Aziz bari mengeluarkan kenyataan berani mengatakan  kalau DS Azizan nak guna AUKU baik masuk UMNO (kerana perjuanan memansuhkan AUKU terdapat dalam buku jingga)
Menurut sumber punca utama kegagalan dalam isu ini ialah DS Azizan tidak mendengar pandangan orang lain melainkan Dato Dr Jamil Osman (Rektor KUIN) yang akhirnya boleh mencalarkan imej KUIN diperingkat nasional
ISU 2 EXCO ENGGAN DILANTIK SEMULA
Isu ini pembaca bolehlah merujuk dalam artikel saya yang sebelum ini, banyak saya nukilkan maklumat yang hampir tepat berdasrkan maklumat yan saya kaji dan terima.
Ramai orang berkata kenapa sekarang hamper PRU 13 baru timbul isu ini. Jawabnya isu ini dah timbul lama dan telah diketahui PAS Pusat namun mungkin kesibukan menebabkan PAS Pusat tidak menjangkakan ia akan menjadi parah sebegini.
APA PERLU DILAKUKAN
DS Azizan mesti perkasakan kepimpinan dengan menjadikan Ulamak sebagai rujukan. Pandangan Dewan ulamak mesti diambil kira kerana pemerintahan PAS berbeza dengan UMNO kerana PAS memperjuangkan Kepimpinan Ulamak.
DS Azizan mesti mempunyai orang kuat di sekelilingnya yang boleh menjadi penasihat terutama di kalangan agamawan sebagai Setiausaha Politik atau yang lain agar dapat membantu melincinkan perjalanan pemerintahan beliau
DS Azizan perlu mengurangkan sifat 'cengei' dan baran kepada orang bawahan terutama pendokong PAS agar rasa kebersamaan untuk memperjuangkan PAS lahir dari keikhlasan pekeja pekeja PAS
Harapan
Oleh itu harapan yang sangat besar agar pimpinan di dalam semua sudut tidak mengabaikan masalah dalaman yang dianggap kecil namun bila besar boleh menjadi api yang membakar amanah rakyat memerintah Kedah.Kadangkala kita bijak membuat percaturan dengan musuh dan orang luar namun kita gagal dengan rakan dan organisasi dalaman. Ini semua punca tahap kegagalan komunikasi dan ego.
Tumpang masih ada masa untuk bertindak, isu 2 exco dah selsai, Cuma isu 5 pelajar digantung KUIN belum selesai.

6 Mac 2012 / 11.15 pm

No comments:

Post a Comment